Redakčný špeciál o Audi S8: Vrcholné dielo Ingolstadtu
V máji vám predstavujeme Audi S8 TFSI quattro, v prvej časti seriálu sa sústredíme na športové vlastnosti a funkcie tejto impozantnej limuzíny.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Pozeráte sa na jedno z najlepších áut, aké si dnes môžete kúpiť. Audi S8 presviedča o svojich kladoch pri každej jednej príležitosti nielen na prvý, ale aj druhý a každý ďalší pohľad, vystupuje z radu prehnaných dizajnov svojou suverénnou jednoduchosťou v celku, ktorú obohacuje precíznymi detailmi a v nami testovanom exemplári o čierno-čierne vyhotovenie karosérie Optikpaket schwarz plus.
V prvej časti nášho štvordielneho špeciálu o modeli S8 sa sústredíme na športové vlastnosti a funkcie Audi A8, pretože práve tie ho odlišujú od konvenčnej verzie limuzíny A8. Nemyslite si, že by bola A8 akýmkoľvek kompromisom, ide o špičkové vozidlo pre náročného zákazníka, ktorý vie oceniť technologický zážitok a komfort, ale pridaná hodnota v S8 je tak mimoriadna, že je o nej škoda mlčať.
Nech sa páči, predstavujeme vám Audi S8, vrcholné dielo inžinierov z Ingolstadtu.
Najvýkonnejší 4.0 V8 TFSI biturbo
Ponuka Audi A8 dnes dokáže naplniť potreby všetkých zákazníkov. Je možné získať ju v naftovej verzii so šesťvalcovým TDI, s benzínovými šesť a osemvalcovými agregátmi TFSI s výkonom až do 338 kW (460 k) a tiež ako plug-in hybrid TFSI e – a všetky tieto motorizácie sú k dispozícii v štandardnej aj dlhšej verzii L a vždy s pohonom všetkých kolies quattro.
Lenže špičkový osemvalec naladený na výkon až 420 kW (571 k) je vyhradený len pre verziu S8. Preto nie je dôvod pridávať k názvu čísla ako 50, 55 a 60, tu už stačí jednoduchý názov S8 TFSI quattro a každý vie, že ide o vrchol ponuky.
Typ motora | 8-valcový benzínový motor V8 so systémom priameho vstrekovania paliva s reguláciou lambda sondy, kontrolou klepania, s prepĺňaným turbodúchadlom a prepĺňaným výfukovým turbodúchadlom, Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) |
Zdvihový objem | 3 996 ccm |
Max. výkon | 420 kW (571 k) pri 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 800 Nm pri 2 050 – 4 500 ot./min |
Akcelerácia 0-100 km/h | 3,8 s |
Max. rýchlosť | 250 km/h |
Druh pohonu | Stály pohon všetkých kolies quattro so samosvorným stredovým diferenciálom a športovým diferenciálom vzadu |
Prevodovka | automatická, 8-stupňový tiptronic s možnosťou manuálneho radenia |
Spojka | Hydraulický menič krútiaceho momentu s regulovaným premostením priameho záberu |
Podvozok a nápravy | 5-prvkové zavesenie kolies prednej aj zadnej nápravy, vzduchový podvozok s aktívnym riadením výšky |
Objem nádrže | 82 litrov |
Kombinovaná spotreba (WLTP) | 11,5 l/100 km |
Ako sa tento motor prejavuje? Samozrejme, zamatovo hladkým chodom, kedy však každý na palube cíti, že sa v ňom skrýva nevídaná sila. Tá sa prejavuje už pri nádherne jemných rozjazdoch, ak si ich vodič praje, za čo môže vďačiť mohutnému krútiacemu momentu 800 Nm a naladeniu automatickej osemstupňovej prevodovky tiptronic. Hoci je vyladená pre dynamickejšiu jazdu, nezabúda na to, že vzadu môžu sedieť pasažieri s preferenciou komfortu. 2,3 tony sa rozbehne nádherne plynulo a bez akýchkoľvek rázovitých prejavov. Naopak, ak zatlačíte pedál elektronického akcelerátora o niečo hlbšie, aj z pozície vodiča budete cítiť impozantnú silu poctivého spaľovacieho motora. Pojem „vystreliť ako raketa“ sa medzičasom sprofanoval, znevážil, pretože sa používa aj na opis akcelerácie celkom bežných áut. Lenže pri Audi S8 nemožno napísať nič iné, pretože absolvovať zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3,8 sekundy a následne na jeden záťah atakovať až 250 km/h je mimoriadny zážitok. Nejde pritom len o čísla, ale o pocit explózie kinetickej energie valiacej sa vpred sprevádzaný totálnou stabilitou a kontrolou. Vrcholom tejto skúsenosti nie je len ochkanie pasažierov vzadu, ktorí sa nenásytne budú dožadovať opakovania zážitku, ale najmä schopnosť zastaviť rútiace sa vozidlo výkonnými brzdami. S8 má v ponuke, rovnako ako modely A8, keramické brzdy Audi ceramic, vpredu 20-palcové a vzadu 19-palcové.
Audi nezabudlo ani na všeobecný apel na optimalizáciu spotreby a emisií, preto je tento osemvalec vybavený základnou formou elektrifikácie mild-hybrid a počas plynulej jazdy bez záťaže deaktivuje až štyri valce. Pýtate sa, či je to cítiť? Vedzte, že nie, pretože počas takejto jazdy sa do interiéru neprenášajú prakticky žiadne prejavy pohonu, ani akustické, ani mechanické, o odpojení štyroch valcov budete teda vedieť jedine vďaka upozorneniu na digitálnom prístrojovom paneli.
quattro, radenie zadných kolies a športový diferenciál
S8 ako jediný model ponúka už v sériovej výbave zadný športový diferenciál a Allradlenkung – riadenie všetkých štyroch kolies.
Zatiaľ čo v modeloch A8 štandardne dodávaný pohon quattro s asymetrickým/dynamickým rozdeľovaním krútiaceho momentu pomocou samosvorného stredového diferenciálu a selektívneho riadenia krútiaceho momentu na kolesá rozdeľuje hnaciu silu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60 v bežných jazdných podmienkach, verzia S8 prichádza so stredným samosvorným diferenciálom a športovým diferenciálom na zadnej náprave. Priaznivé dôsledky pocítite predovšetkým počas divokej jazdy, keď automobil poskytne garanciu väčšej stability.
Aktívne natáčanie zadných kolies Allradlenkung prináša benefity, ktoré vodič ocení ako pri jazde na diaľnici, tak aj v meste a pri parkovaní. Výhodami tejto položky za inak viac ako dvetisíc eur je priamejšie riadenie s lepšou odozvou, vylepšená agilita, stabilita pri zmene jazdného pruhu a odbočovaní pri vysokých rýchlostiach, ale aj menší uhol natočenia volantu a menší polomer otáčania. S limuzínou dlhou 5,2 metra a trojmetrovým rázvorom tak priemer otáčania dosahuje len 12,5 m. Čo to znamená v praxi? Predovšetkým obratnosť pri parkovaní aj v stiesnených priestoroch nákupných centier, kde navyše k sebaistote vodiča prispieva aj fantastický 3D kamerový systém s detailným náhľadom na blízke okolie vozidla.
Nemožno obísť ani nastavenie jazdných profilov Drive select. Vo verzii S8 má vodič k dispozícii predvoľby efficiency, auto, dynamic, comfort plus a individual – z nich si vyberie naozaj každý, pretože v profile individual môžete v troch stupňoch konfigurovať pohon, riadenie, podvozok a tiež zvuk motora. Osobne som si obľúbil režim auto pre jeho preferenciu komfortnej jazdy s neustálou pripravenosťou na ofenzívny jazdný štýl.
Nie je to však ani riadenie všetkých kolies, ani športový diferenciál, ani samotné úpravy charakteristík motora a riadenia prostredníctvom voľby jazdných režimov Drive select. To, čím je S8 výnimočné, sa týka toho, čo Audi nazýva aktívnym podvozkom.
Ako na lietajúcom koberci
Azda každý, kto sa pri nás počas týždňovej skúsenosti s Audi S8 pristavil, sa dopytoval na podvozok. „To je ten podvozok, čo vidí dopredu a dvíha celé auto?“ – áno, to je on. A funguje aj vyzerá fascinujúco. Audi ho k modelu S8 dodáva ako súčasť sériovej výbavy. Aj keď je vzduchový podvozok s 5-prvkovými nápravami už aj v základe modelov A8, S8 ich obohacuje o funkciu aktívneho prispôsobovania výšky tlmičov (funkcia look-forward) a efektné zdvihnutie celého vozidla pri nastupovaní.
Základná verzia podvozka Adaptive air suspension z modelov A8 reguluje výšku karosérie v rozpätí 35 mm, a to buď výberom jazdného profilu Drive select, alebo automaticky pri prejazde nerovnosťami a pri rýchlosti vyššej ako 120 km/h (-10 mm). V športovej verzii je podvozok východiskovo nižšie o 10 mm a pri rýchlej jazde klesne až o 20 mm.
Technologickým vrcholom je práve verzia v modeli S8, volá sa Aktívny podvozok – adaptive air suspension. Ten pri nastupovaní a vystupovaní zdvihne karosériu až o 40 mm. Vyzerá to úžasne, jeden by ani nebol povedal, ako ľudí prekvapia nejaké štyri centimetre a aký pozitívny vplyv majú na pohodlie pri nastupovaní a vystupovaní. V závislosti od zvoleného jazdného profilu reguluje výšku v rozpätí 35 mm pri rýchlosti 120 km/h automaticky klesá o 20 mm. Zrejme nemá zmysel vysvetľovať, ako významným prínosom je aktívne zníženie svetlej výšky podvozka počas rýchlej jazdy.
No je toho ešte viac: funkcia look-forward znamená, že sa S8 pomocou kamerového systému pozerá vpred a rozpoznáva nerovnosti vozovky, ktorým prispôsobuje zdvih každého z tlmičov. V praxi sa to prejavuje tak, že keď prechádzate cez spomaľovací prah, vozidlo ním prechádza prakticky bez poskakovania. Samozrejme, technológia má svoje limity a nemožno povedať, že podvozok dokonale odfiltroval úplne všetko, avšak prínos pre komfort je evidentný, citeľný a nepopierateľný.
Ďalšou príznačnou vlastnosťou tohto aktívneho podvozka je jeho vplyv na bezpečnosť. V spolupráci s asistentom priečnej premávky (PCM) sa vozidlo v prípade hroziaceho bočného nárazu na príslušnej strane zdvihne, tak aby nárazu čelilo čo najpevnejšej časti konštrukcie (do prahu) a minimalizovalo sa riziko zranenia cestujúcich. Pevný prah absorbuje energiu bočného nárazu, takže dvere prijímajú deformáciou už len menšiu časť energie a posádka môže byť napokon úplne ochránená početnými airbagmi.
Na záver sa dostávame k základu – kolesám. Audi S8 je štandardne dodávané s 20-palcovými diskami z ľahkých zliatin s 5-lúčovým dizajnom v striebornom vyhotovení Galvano, na želanie sú k dispozícii aj pútavé 20-palcové Audi Sport v strieborno-antracitovej farebnej schéme a ďalších päť 21-palcových alternatív.
Technologickej vybavenosti, samozrejme, zodpovedá aj cena. Zatiaľ čo Audi A8 vo verzii 50 TDI quattro v katalógu figuruje s cenou od 97.450 eur vrátane DPH, Audi S8 TFSI quattro od 136.390 eur vrátane DPH. Azda jediná vec, ktorú S8 neponúka, je predĺžená verzia L. Je to chyba alebo zámer? Keď sa pozriete do zadnej časti interiéru, pochopíte, že tých zopár centimetrov navyše vám naozaj chýbať nebude, veď v tejto verzii ste pánom vy, vodič.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.