TEST: Mercedes-Benz Citan je priestorový kráľ, ktorý prekvapí cenou! Takto sa v ňom odviezol celý kočík.

Pozreli sme sa na zúbok Mercedesu-Benz Citan. Ide o auto, ktoré dokazuje, že trieda MPV a rodinných dodávok by mala zostať zachovaná aj v ére SUV.
Vydané, zverejnil
* **Otestovali sme nový Mercedes-Benz Citan.** * **Navonok auto pôsobí robustne, no to všetko čo dokáže prepraviť, je aj tak dychberúce. Nám sa doň podarilo napratať kompletne zložený detský kočík.** * **Citan ponúka veľa priestoru za relatívne dobré peniaze. Jeho cena sa pohybuje na úrovni 30-tisíc eur.** * **Poteší aj nízka spotreba, ktorá je vzhľadom na vysoké ceny pohonných hmôt kľúčová. K dispozícii je ako s benzínovým, tak aj s naftovým motorom, ktorý možno kombinovať s manuálnou alebo automatickou preovodovkou.** * **Je niečo, čo by sme autu vytkli?**. * **O jeho praktickej verzii pre podnikateľov [sme písali v tomto článku](https://www.autoviny.sk/novinky/122791/mercedes-ma-nove-auto-pre-poctivych-zivnostnikov-novu-generaciu-citanu).**. Trieda MPV alebo rodinných dodávok je na európskom trhu na ústupe. Kedysi sa každá automobilka mohla pochváliť jedným alebo viacerými rodinne orientovanými veľkopriestorovými modelmi. Dnes je pre mnohých výrobcov zaujímavejšie mať SUV, no nájdu sa aj takí, ktorí rodinným autám ešte nepovedali posledné zbohom. Jedným z nich je aj Mercedes-Benz, ktorý u nás ponúka model Citan a čoskoro sa dočkáme aj spustenia predajov [triedy T](https://www.autoviny.sk/novinky/123629/na-taketo-auto-sme-cakali-mercedes-ma-nove-vyslovene-rodinne-auto-trieda-t-vsak-oslovi-kazdeho). ### Francúzsky Nemec alebo nemecký Francúz? Zatiaľ čo na „Téčko“ si musíme ešte chvíľu počkať, Citan si môžeme otestovať aj hneď. A presne takáto príležitosť sa mi pred nedávnom naskytla. Dostal som sa za volant Mercedesu-Benz, ktorý má síce francúzsky pôvod (vzniká ako súrodenec Renaultu Kangoo), no neurazí ani nemecky mysliaceho vodiča. Navyše jeho **extrémne silnou stránkou je ponuka miesta**. V tejto kategórii asi len ťažko hľadá rovnocenného súpera.
Zadné posuvné dvere ukrávajú dostatočne široký nakladací otvor. Ten má ideálne rozmery na pripevnenie deťaťa do autosedačky alebo na obsluhovanie nákladu.
Mercedes-Benz Citan je auto, ktoré mnohých prekvapí už len tým, že spadá do produktového radu nemeckej prémiovej značky. Avšak dnešok nie je len o drahých autách, ale taktiež aj o vozidlách, ktoré sa neboja tvrdšej práce. Samozrejme, že na tvrdú prácu má Mercedes-Benz triedu G, no tvrdú rodinnú prácu zvládne práve Citan. Je pravda, že **na prvý pohľad bol testovaný Citan takou šedou myškou (doslova, mal šedú farbu), no už jeden detail pri nastupovaní doň ma vyslovene prekvapil**. Predné dvere sa totiž dajú otvoriť do pravého uhla, čo jednak uľahčí manipuláciu s väčšími predmetmi, no predovšetkým vytvorí akési ochranné zábrany v prípade, že na zadnú lavicu nakladáte deti.
Obrovskou výhodou je, že predné dvere môžete otvoriť do pravého uhla. Nastupovanie a vystupovanie z Citanu je teda bezproblémové.
### Pôsobí robustne O jeho prepravných kapacitách si čoskoro povieme viac. Citan ma prekvapil aj tým, ako robustne a masívne navonok pôsobí. **Auto je dlhé síce len 4 498 milimetrov, no vzhľadom na jeho výšku 1 811 milimetrov a šírku 1 859 milimetrov by ste mu určite tipovali viac**. Nakoľko ide o rodinné auto, dôležitejší ako celková dĺžka je počet milimetrov medzi prednou a zadnou nápravou. **S rázvorom s dĺžkou 2 716 milimetrov** si už môžete dovoliť pomerne slušne hospodáriť. **Dokonalým príkladom dĺžky rázvoru je, že na zadné sedadlo môžete pokojne pripevniť detskú autosedačku s opornou nohou a na prednom sedadle vám ešte zostane bohatá priestorová rezerva na upevnenie vajíčka pre vašu ďalšiu ratolesť**. A to pritom nemusíte nijak zvláštne upravovať nastavenie sedadiel.
Vďaka rázvoru s dĺžkou 2 716 milimetrov nie je problém za seba ukotviť detskú sedačku s podpornou nohou a vajíčko na prepravu detí. Dieťaťu vzadu zostane ešte pomerne veľa miesta na nohy.
Lepšie nastupovanie pre pasažierov, a prevažne deti, na zadnú lavicu umožňujú aj posuvné dvere, ktoré pri otvorení vytvoria pomerne veľký priechod. Ten uľahčuje manipuláciu s deťmi a taktiež aj s nákladom, ktorý môžete v zadnej časti auta prenášať. **Výhodou je, že predné sedadlá majú na svojej chrbtovej časti sklápateľný stolček**.
Stolček na zadnej strane operadla predných sedadiel nesmie v rodinne orientovanom aute chýbať.
### Interiér dych nevyrazí, no ani neurazí **Ak by som sa mal na chvíľu zastaviť pri samotnom interiéri, tak musím povedať, že je to taký rodinný priemer**. Jeho spracovanie je pomerne dobré. **Nič zásadného v ňom nevŕzga a to aj napriek tomu, že celá palubná doska, obloženie dverí, stredový tunel a dokonca aj lakťová opierka sú vyrobené z tvrdých plastov**. K autám tohto typu neodmysliteľne patrí množstvo odkladacích priestorov. Jeden z nich sa nachádza pred vodičom, ktorý je ideálnym miestom na odloženie peňaženky, kľúčov či iných drobných predmetov. Dá sa navyše kompletne zatvoriť plastovým vekom. Jeho pridanou hodnotou je možnosť inštalácie ramena na uchytenie smartfónu, ktorý môže mať kľudne aj väčšie rozmery.
Interiér je jednoduchý a funkčný. Zaujme absencia jednej podvolantovej páčky na pravej ruke. Bonusom je držiak na smartfón, ktorý môže mať aj väčšie rozmery. Ten je samozrejme možné nemontovať a ukryť do odkladacej schránky pred vodičom.
Okrem toho nesmie chýbať ani odkladací priestor nad hlavami cestujúcich vpredu. Ľudí, ktorí podobný druh auta využívajú, som sa na túto „jaskyňu“ pýtal a všetci mi potvrdili, že je to najlepšia vec na odkladanie všetkého „bordelu“. Samozrejme si tam môžete dať čokoľvek, čo nechcete, aby bolo viditeľné ľuďom zvonka. Inak je na palube aj pomerne hlboký kastlík pred spolujazdcom, odkladacia jama pod lakťovou opierkou či rozmerné kapsy v dverách. **Milým prekvapením bola možnosť bezdrôtového nabíjania smartfónu**. Avšak tá mala jednu zásadnú nevýhodu. Umiestnenie nabíjačky je príliš nízko. Ak by ste sa z akéhokoľvek dôvodu počas jazdy (Nerobte to! Je za to pokuta!) chceli načiahnuť za svojím telefónom, musíte sa poriadne zohnúť.
Systém MBUX je už tradične intuitívny a prehľadný. Je možné ho ovládať dotykovo na centrálnom displeji infotainmentu alebo pomocou ovládacích prvkov na pravej strane volantu.
### Nechýba ani MBUX Inak je interiér priestranný, vzdušný a predovšetkým funkčný. Nenájdete tu žiadne ovládacie prvky, ktoré by vás rozčuľovali. **Všetko je navrhnuté tak, aby to dávalo zmysel**. Výhodou je, že Mercedes-Benz do Citanu umiestnil aj svoj systém MBUX. Ide síce o staršiu verziu, ktorá je k dispozícii na menšom centrálnom displeji, avšak logika ovládania a intuitívnosť sú, už tradične, jeho silnou stránkou. Taktiež tu medzi analógovými „budíkmi“ nájdeme TFT displej, ktorý zobrazuje prehľadne a v príjemnom rozlíšení, všetky dôležité údaje jazdy. **Nechýba ani volant Mercedesu s dvoma dotykovými tlačidlami a logickým usporiadaním ovládania. Zaujímavosťou je, že pod volantom sa nachádza len ľavá páčka a pravá úplne absentuje**.
Podobne kvalitný displej nie je zvykom v autách tejto triedy. Jeho čitateľnosť a rozlíšenie je na vysokej úrovni.
### Kam sa to všetko stratilo? Toľko k interiéru z pohľadu vodiča. Teraz sa presunieme k najsilnejšej stránke Citanu, ktorou je kufor. **Je pravda, že by som ocenil elektrické otváranie veka batožinového priestoru, alebo aspoň jeho krídlové otváranie**. Samotné veko je totiž pomerne masívne a predovšetkým dlhé. Neraz sa mi stalo, že som od neho takmer dostal boxerský zdvihák. Po jeho otvorení sa však odhalí obrovský batožinový priestor. **Hodnota 517 litrov v základnom usporiadaní je minimálne v tomto prípade poriadne podhodnotená**. 517 litrov máte vďaka takmer geometricky presnému obdĺžniku od podlahy po plató. Avšak sila Citanu je aj nad pokrývkou zmienenej litráže. Aby sme si to najlepšie prezentovali, **do auta som naložil poskladaný detský kočík bez väčších úprav**. Ide pritom o jeden z najväčších kočíkov na trhu.
Áno! Do kufra bez problémov hodíte aj zložený detský kočík. Po sklopení druhého radu sedadiel sa tam dokonca môžete aj vyspať.
Dôležitým dodatkom je, že som nijakým spôsobom neupravoval interiér. Jediná vec, ktorú som musel urobiť je, že som zasunul plató za zadné sedadlá. To je mimochodom ďalšia silná stránka tohto auta. Ak plató nepotrebujete, jednoducho ho zasuniete za sedadlá na miesto, ktoré je na to určené. **Po sklopení zadného radu sedadiel navyše získate obrovskú ložnú plochu, ktorá je takmer kompletne vodorovná a je dlhá neskutočných 1 715 milimetrov pri minimálnej šírke 1 196 milimetrov. Sklopením druhého radu sedadiel tak získate až 2 390 litrov priestoru, čo už je hodnota malej dodávky**.
Plató je možné bez problémov umiestniť za zadné sedadlá. Je tam preň vytvorené miesto. Nemusíte sa teda obávať kam ho dať, keď ho nepotrebujete.
### Úsporný a spoľahlivý No a poďme k tomu, čo mnohých zaujíma najviac. **Pod kapotou Citanu tepe štvorvalcový naftový motor s objemom 1 461 ccm, ktorý je spojený so 6-stupňovým manuálom**. Ten je síce naladený na skromných **70 kW**, avšak v tomto prípade je motor zameraný primárne na životnosť a silu. **260 Nm krútiaceho momentu** je dostupných už od 1 750 otáčok, takže auto dokáže slušne potiahnuť na takmer každom prevodovom stupni. Prevodovka je dobre odstupňovaná a jej dráhy sú presné, aj keď s radením spiatočky môže byť niekedy problém. Výhodou motora je však jeho malý apetít. **54 litrová nádrž vystačí bez problémov na viac ako 850 kilometrov**. A to aj vďaka priemernej spotrebe, ktorá sa počas testu pohybovala na úrovni 5,8 litra na 100 km.
Motor nie je žiadny trhač asfaltu. Ide o jednoduchú pohonnú jednotku, ktorá má síce skromný výkon, no na druhú stranu by mala mať skvelú životnosť.
V meste samozrejme musíte rátať s trochu vyššou hodnotou, ktorá je približne na čísle 6,8. Okresky však zvládate za 4,8 a diaľnicu za 5,1. **Motor je teda relatívne úsporný**, čo je jeho silná stránka hlavne pri pohľade na aktuálne ceny za pohonné hmoty. Naopak, jeho slabšou stránkou je trošku hlučnejší chod vo vyšších otáčkach. **Do interiéru prenikajú zvuky aj z podvozku a kvôli vyššej stavbe karosérie a strešným lyžinám sa nevyhnete ani vyššiemu aerodynamickému hluku**. Všetko sa to ale dá bez problémov zvládnuť a to predovšetkým pri pomyslení na prepravné možnosti auta.
Nevýhodou je vyšší aerodynamický hluk, ktorý je daňou za vyššiu stavbu auta. Strešené nociče sú obrovskou pridanou hodnotou.
### Nenápadný pomocník Keď už zmieňujem tie prepravné možnosti, na záver som si pripravil malý postreh. **Strešné lyžiny, ktoré vydávajú mierny aerodynamický hluk, majú jednu extrémne silnú vlastnosť. Na ich protiľahlých koncoch vám stačí povoliť po jednej skrutke a okamžite ich z pozdĺžneho smeru viete prerobiť na priečny smer a vytvoriť si tak plnohodnotné nosiče**. Za toto riešenie dávam Citanu jeden veľký páčik!
Lyžiny na streche je možné jednoducho otočiť z klasického usporiadania na priečne a vytvoriť si tak plnohodnotné strešné nosiče.
[CAR id=17151]

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.