Test: Škoda Kodiaq RS je jedno z najlepších áut koncernu. Táto vec ma ale skutočne rozčuľovala!

Najsilnejší a najsebavedomejší Kodiaq je bez pochýb jedno z najlepších áut aké má koncern VW momentálne v portfóliu. Užijete si s ním veľa zábavy a pritom je stále poctivým rodinným ochrancom.
Vydané, zverejnil
* **Škoda Kodiaq RS po modernizácii prináša omnoho viac ako len zmenu dizajnu.** * **To najpodstatnejšie sa udialo pod kapotou. Už tu viac nenájdeme silný dvojlitrový naftový motor, ale benzínový agregát TSI z Octavie RS spojený s pohonom 4×4.** * **Auto schudlo poctivých 65 kilogramov a to sa výrazným sposobom odrazilo aj na jazdných vlastnostiach.** * **Kodiaq RS si pritom stále zachováva silné stránky rodinného auta. Spája ich však so športovým prejavom a takáto kombinácia sa neodmieta.** * **Celkový dojem z auta kazila jedna vec, ktorá má rovnaký pôvod, ako odchod naftového motoru.** * **Pred časom sme sa pozreli aj na [Kodiaq vo výbave Sportline](https://www.autoviny.sk/testy/123634/test-skoda-kodiaq-sportline-20-tdi-evo-4×4-niet-co-vytknut), ktorému sme nemali čo vytknúť.** Najväčšie SUV od českej automobilky pred nedávnom prešlo modernizáciou. Tá sa dotkla predovšetkým jeho vzhľadu a Kodiaq tak dnes pôsobí modernejšie a robustnejšie. Niektorí by možno namietali, že facelift nepriniesol žiadne zásadné zmeny z hľadiska motorizácií, a že to vlastne bola len taká z núdze cnosť. To ale vôbec neplatí pri vrcholnej verzii „českého medveďa“. **Na modernizovanom Kodiaqu RS nezostal kameň na kameni**. ### Pôsobivý navonok… Nový Kodiaq RS zaujme už na prvý pohľad. Nie je to pritom len krásnou modrou Race metalízou, ale hneď viacerými prvkami, ktoré z neho robia svalnaté a poriadne nasrdené SUV. Zmeny v svetelnej technike a dizajne reflektorov sme už detailne [popísali v našich prvých dojmoc](https://www.autoviny.sk/testy/122311/novy-kodiaq-je-nazivo-naozaj-krajsi-pozrite-sa-co-skoda-vylepsila)h. Preto sa viac zameriam na tú jedinečnú stránku Kodiaqu v športovom prevedení. **Model RS tentokrát rozlíšite omnoho jednoduchšie od Sportline alebo od Laurin&Klement**. Môže za to predovšetkým prepracovaný predný nárazník, ktorý dostal svojský dizajn po vzore Octavie RS.
Kodiaq RS dostal najväčšie zmeny dizajnu v prednej časti. Vidíme tu prepracovaný predný nárazník, ktorý je svojim spôsobom odkazom na Octaviu RS.
**Klasická čierna mriežka nasávacieho otvoru sa po novom rozdelila na tri samostatné časti, ktoré od seba oddeľuje masívny predel vo farbe karosérie**. Bočné kontrastné mriežky sú zhora a z vonkajšieho boku olemované čiernou lištou, pod ktorou sa na vonkajšej strane nachádza otvor pre lepšie obtekanie vzduchu. **Predná maska spoločne s jej klasickým grilom sú v čiernej lesklej farbe a hrdo nesú červeno-strieborný emblém RS**. Tento prvok dodáva autu agresívnejší look, ktorý vkusne dopĺňajú čierne strešné lyžiny a spätné zrkadlá. Na prednom nárazníku samozrejme nemôže chýbať ani poriadny difúzor ktorým by sa dalo krájať.
Mohutné 20-palcové disky kolies dodávajú autu dynamický vzhľad aj pri pohľade zboku. Na želanie ich môžete mať aj s aerodynamickými puklicami.
Menej zmien sa odohralo v zadnej časti. **Od klasického Kodiaqu model RS odlišuje len kompletne lakovaný nárazník s dvojicou reálnych výfukov (na vodičovej strane sa nachádza aj onen povestný generátor zvuku) a už tradičnou reflexnou linkou tiahnucou sa popod veko batožinového priestoru**. Nechýbajú ani nápisy v čiernej farbe, lemovanie okna čiernou aerodynamickou lištou či rovnaký emblém RS, ako nájdeme na prednej maske. **Bočnú siluetu auta vedú smerom k dynamike mohutné 20-palcové disky kolies**, ktoré môžu mať na sebe aj aerodynamické puklice. Tie by mali znižovať odpor a tým aj spotrebu.
V zadných partiách j ezmien menej. Napriek tomu je rodová príslušnosť Kodiaqu RS jednoznačná.
### …aj vo vnútri Interiér si zachováva klasickú českú strojenosť. **Od „civilnej“ verzie Kodiaqu spoznáte zvnútra model RS azda len lepšími športovými sedadlami s ventiláciou a s emblémom RS, červeným prešívaním palubnej dosky, športového volantu, sedadiel, lakťovej opierky, koženého krytu voliča jazdného režimu a koženého obloženia opierky na dverách.** Ešte je tu aj čierny strop vyhotovený z mikrovlákna Suedia či „karbónové“ dekoračné lišty. Po naštartovaní sa vám môže objaviť špeciálne zobrazenie RS na digitálnom prístrojovom štíte či centrálnom displeji infotainmentu a svoju obľúbenú hudbu si vypočujete vďaka **aparatúre Canton s výkonom 625 W**, ktorá je štandardom.
Interiér sa nesie v klasickom duchu. A6 na zopár detailov je takmer identický s klasickým Kodiaqom.
**Kodiaq je však predovšetkým rodinne orientované auto, o čom bez pochýb svedčí aj nekonečná ponuka miesta na zadných sedadlách.** Lavica je delená v pomere 60/40 a dá sa posúvať v rozmedzí slušných pár centimetrov. Tým si dokážete pomerne dobre navýšiť maximálnu kapacitu už tak obrovského batožinového priestoru. **A ak by vaše deti nezaujímala vaša športová jazda a zvuková kulisa, panoramatické otvárateľné okno ich určite na nejaký čas zamestná**.
Panoramatické strečné okno je možné otvoriť. Ide o príjemné spestrenie interiéru a o mnou volený prvok výbavy.
**Pridanou hodnotou testovaného Kodiaqu RS bolo aj sklopné ťažné zariadenie**. Nakoľko auto má výkonu na rozdávanie, určite sa nezľakne ani prívesu s nákladom či karavanu na letnú dovolenku. Teda pokiaľ na ňu budete mať dosť financií vo vašom tankovacom rozpočte. ### Zmena pod kapotou aj v nádrži Tu sa totiž dostávame k najväčšej zmene, ktorú modernizácia Kodiaqu RS so sebou priniesla. **[Pôvodná verzia tohto obra](https://www.autoviny.sk/testy/119236/prva-jazda-skoda-kodiaq-rs-nam-dokazuje-ze-aj-suv-moze-byt-sportove) sa mohla popýšiť najsilnejším naftovým motorom, ktorý kedy Škoda do svojho auta montovala. Išlo o dvojlitrový dvoma turbami dopovaný agregát s výkonom 176 kW a masívnym krútiacim momentom až 500 Nm**. Avšak prísne emisné normy a tlak na jednotlivé automobilky vystavili tomuto motoru stopku.
Pod kapotou sa po novom nachádza benzínový motor 2,0 TSI s výkonom 180 kW a krútiacim momentom 370 Nm. Z hľadiska výkonu si tak modernizovaný Kodiaq RS polepšil. Krútiaci moment sa ale zredukoval o citeľných 130 Nm.
**Súčasná verzia Kodiaqu RS vsadila na benzín**. Pod kapotou tak nájdeme rovnaký motor ako v Octavii RS. **Ide o benzínový dvojlitrový preplňovaný agregát TSI Evo s výkonom 180 kW a krútiacim momentom na úrovni 370 Nm. Oproti Octavii RS sa však tento motor trošku líši v nastavení a predovšetkým v tom, že je k dispozícii zásadne v kombinácii s pohonom všetkých kolies**. Modernizáciou si teda model RS výkonovo polepšil, no už to nie je tá naftová lokomotíva, ktorá dokázala vytrhnúť dom aj so základmi. ### Výrazná redukcia hmotnosti Zmena motorizácie však priniesla ešte jednu zásadnú vec. **Kodiaqu RS sa podarilo schudnúť slušných 60 kilogramov v oblasti motora a ďalších 5 kilogramov v oblasti prevodovky**. Strata hmotnosti 65 kilogramov z prednej časti je pri športovom aute skutočne zásadná. A poriadne to cítiť. **Pri prudkej akcelerácii sa mohutný predok zdvihne a auto sa oprie o zadné kolesá**. Následné reakcie na pokyny od volantu sú okamžité. **Ak sme predchádzajúcej generácii modelu RS mohli niekedy vyčítať nedotáčavý charakter, dnes tomu tak nie je**. Jednoducho fyziku neoklamete a značný úbytok hmotnosti prednej časti spôsobil a zlepšenie jazdných vlastností.
Pri prudkej akcelerácii sa motor nadýchne, Kodiaq zdvihne modutný predok a zadné kolesá sa zahryznú do asfaltu.
Jednak sa to dotklo toho, ako auto reaguje na pokyny volantu a jednak aj toho, ako auto reaguje na plynový pedál.** 245 konských síl, ktoré sa ukrývajú pod kapotou dokážu aj takto ťažké auto vystreliť pomerne slušne napred**. Samotný pohon 4×4 oceníte hlavne pri športovej jazde, kde vás v tiahlych zákrutách zadok krásne podrží. Navyše, naladenie podvozku je skvelé. Tlmiče DCC dokážu krásne rozlíšiť či chcete ísť komfortne alebo za zábavou. **Prevodovka taktiež reaguje okamžite a mierne zaváhania, ktoré sa jej kedysi vyčítali sa Škode podarilo takmer odstrániť. S naladením prevodovky však súvisí vec, ktorá ma skutočne poriadne rozčuľovala**.
Generovaný zvuk vychádza z ľavej koncovky výfuku. Práve tu sas totiž nachádza legendárny generátor, ktorý dáva Kodiaqu RS charakteristickú zvukovú kulisu.
### Neutrál sem, neutrál tam **V režimoch Comfort a Normal má totiž jeden neduh spôsobený rovnakými temnými silami, ktoré mali za následok prechod na benzínový motor**. Ekológia. **Prevodovka sa v zmienených režimoch totiž okamžite po odstránení nohy z plynového pedála prepína do neutrálu**. Patrím do školy vodičov, ktorí často využívajú brzdnú silu motora na spomaľovanie, a preto bol tento jej, pre mňa nelogický, krok veľmi frustrujúci. **Najhoršie to bolo pri jazde z mierneho kopca, keď chcete využiť silu motora na spomalenie, no prevodovka sa okamžite prepne na neutrál a vy namiesto spomaľovania zrýchľujete**. V športovom aute je to niečo, čo ja osobne neberiem.
Samotná prevodovka je rýchla a v športovom režime neváha. Pri prepnutí auta do naladenia Comfort alebo Normal však príliš často využíva neutrál aj tam, kde by nemala.
**Toto správanie môžete obmedziť tým, že si prepnete mapovanie prevodovky do režimu Sport alebo budete celý čas jemne nohou štekliť brzdový pedál**. Paradoxom pritom je, že samotné prepínanie prevodovky do neutrálu nijakým spôsobom neznižuje spotrebu. Skôr naopak… ### „Ľubi vipic…“ No a už keď som načrel aj do týchto vôd, tak si to poďme pekne rozobrať. **Ak si myslíte, že s Kodiaqom RS budete jazdiť za civilné hodnoty, mýlite sa**. Vysoká stavba karosérie, vyšší aerodynamický odpor a predovšetkým 1 899 kilogramov prevádzkovej hmotnosti si vybrali svoju daň. **Dlohodobo som s autom dokázal jazdiť za 10,1 litra na 100 kilometrov**. Ide pritom o spotrebu, ktorá v sebe zahŕňa jazdu v meste, po okreskách, po diaľnici a nejaký ten testík Launch Control. **V meste sa pripravte na spotrebu okolo 12,5 litra** (áno, vypnutý režim start-stop) a to sa nemusíte ani nijako extrémne snažiť drať asfalt. **Diaľnicu síce zvláda za 8,4, no opäť len v prípade, že idete predpisovo**. **Okresky sú pri klasickom štýle jazdy za 7,7**.
Spotrebou Kodiaq RS atakuje 10-litrovú hranicu. Ak sa ale rozhodnete si jazdu poriadne užiť, dostávate sa do polovice druhej desiatky.
**Avšak keď sa prepnete do režimu RS, s tým, že si chcete Kodiaq skutočne užiť, bez problémov sa dostanete na spotrebu atakujúcu 15 alebo 16 litrov**. Aj to je dôvod, prečo je „ekologické“ správanie prevodovky v režime Comfort a Normal absolútne neopodstatnené. [CAR id=17152]

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.