AUTOVINY.sk otestovali: Pozor! Už 5 minút v uzavretom aute na slnku môže znamenať katastrofu. Po polhodine dochádza k zlyhaniu organizmu!

Letné horúčavy sú tu. S nimi prichádza aj obdobie, kedy ľudia začínajú v aute zabúdať rôzne veci a v horšom prípade aj svoje deti. Už 5 minut v aute, ktoré je postavené na priamom slnku môže spôsobiť vážne problémy!
Vydané, zverejnil
Dnes máme oficiálne prvý letný deň, no už sme mali možnosť niekoľkokrát naplno pocítiť horúčavy 20. rokov 21. storočia. S nimi ruka v ruke prichádza aj nadmerné teplo v autách, ktoré najmä v posledných rokoch, viedlo k viacerým tragédiám. My sme sa rozhodli, že otestujeme, ako rýchlo sa auto dokáže v takomto teple na priamom slnku vyhriať na extrémne teploty. Už počas prvých piatich minút testu sme zostali šokovaní. Posledné roky nám bohužiaľ ukázali, že kombinácia uponáhľaného životného štýlu a veľké letné horúčavy môžu spôsobiť tragédie. Možno si poviete, že: „Odbehnem si na 5 minút…,“ a na tento čas necháte v zamknutom aute svoje dieťa. Avšak pozor! Podľa testu, ktorý sme vykonali na vlastnej koži, je už 5-minútová zastávka v aute s vypnutou klimatizáciou riskantná. Prečo? **Test sme robili počas slnečného dňa, kedy okolitá teplota bola 33 stupňov. V aute sme na začiatku experimentu mali teplotu 24,2 stupňa, čiže relatívne príjemne.** Na meranie teploty sme využili teplomer, ktorého senzor bol zavesený uprostred kabíny auta. Aby nedochádzalo k zmenám teploty počas testu, rozhodli sme sa, že displej teplomeru zatvoríme do dverí. Tým sme predišli narúšaniu teploty v aute a mohli sme tak nechať všetko poriadne zohriať.
### Prvých 5 minút **Už po piatich minútach na priamom slnku a s vypnutou klimatizáciou sa interiér auta zohrial o 12,7 stupňa.** Za tento krátky čas sa **teplota na palube vyšplhala až na 36,9 stupňa**, čo už určite nemôžeme hodnotiť ako príjemné. Navyše v aute necirkuluje vzduch tak ako vonku, takže pocitová teplota je podstatne vyššia.
### Po 10 minútach ohrozenie na živote **Len 10 minút stačilo na to, aby sa interiér auta zohrial až na 40,6 stupňa.** Pri dlhšom vystavení takto vysokej teplote už môže dôjsť k viacerým zdravotným komplikáciám. Postupne sa začne zvyšovať aj telesná teplota a dochádza k tzv. úpalu. Okrem nežiaducich vplyvov na organizmus človeka, môže takáto teplota prekážať aj zvieratám či dokonca poškodiť modernú osobnú elektroniku.
### Za pol hodinu sme prekročili 45 stupňov **30 minút od začiatku testu sme sa dostali na teplotu 46,4 stupňa.** Pri telesných teplotách nad 41 stupňov dochádza k zlyhaniu organizmu. Telo sa už pri takejto okolitej teplote nemusí stíhať dostatočne rýchlo ochladzovať a môže dôjsť k vážnym zdravotným komplikáciám. Niektoré súčasti buniek, a to najmä bielkoviny, začínajú postupne tuhnúť a tým pádom začnú bunky pomaly odumierať. Myslite na to hlavne vtedy, keď svoje dieťa nechcete brať so sebou do obchodu a rozhodnete sa ho nechať v aute.
### Za hodinu viac ako 50 stupňov **Po hodine testu sme sa dostali už na teplotu 50,4 stupňa.** Takáto teplota môže spôsobiť smrť. Dochádza totiž k nadmernému rozširovaniu ciev, k zníženiu krvného tlaku a tým pádom k zlyhávaniu krvného obehu. V tomto prípade teda najviac trpia časti tela, ktoré musia byť neustále hojne prekrvované. Ide najmä o mozog a pečeň. Ak je telo takejto teplote vystavené po dlhšiu dobu, tieto orgány začnú pomaly odchádzať. Počas testu, ktorý sme robili 1 hodinu a 15 minút sme sa dostali až na teplotu 51,4 stupňa. V tomto bode sme sa rozhodli test prerušiť, pretože sme hodnoty, ktoré sa len ťažko dajú zlúčiť zo životom dostali už po pár minútach. **Je potreba však brať do úvahy, že v niektorých autách môže teplota v interiéri vystúpiť aj vysoko nad nami namerané hodnoty**. Nie je problém sa dostať na 60 a viac stupňov.
### Netrpí len organizmus Jedným dychom treba dodať, že vysokými teplotami v aute netrpí len organizmus. Viacerí výrobcovia elektroniky upozorňujú na letné horúčavy. **Drvivá väčšina elektronických prístrojov, ktoré so sebou bežne nosíme má optimálnu prevádzkovú teplotu okolo 20 až 25 stupňov. Vystavenie teplotám, ktoré môžu v interiéri auta kľudne vystúpiť až na hranicu 70 stupňov môže viesť k poškodeniu niektorých komponentov a to predovšetkým batérie alebo displeja.** V najhoršom prípade sa môže stať, že vám v dôsledku vysokej teploty exploduje batéria a tým pádom zničí celý interiér auta – v tom lepšom prípade. Nemusí ísť pritom len o elektroniku. Pri ceste na dovolenku sa veľa ľudí zastavuje na rôznych prestávkach pričom v aute, ktoré je na slnku nechávajú napríklad rôzne **deodoranty** alebo **opaľovacie krémy v tlakových nádobách**. Tie taktiež môžu pri vystavení vysokým teplotám **explodovať**. V lepšom prípade vám vybuchnú v batožine a zašpinia okolité veci. V tom horšom vám to vybuchne priamo v aute a zničí interiér. Treba si preto dávať obrovský pozor najmä teraz v lete. > ### Za žiadnych okolností nenechávajte deti alebo zvieratá v aute čo i len na 5 minút bez zapnutej klimatizácie. Už týchto 5 minút dokáže z auta urobiť pec a vy to potom môžete ľutovať.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.