Plánujete kúpu nových zimných pneumatík? Určite na nich nešetrite. Sú dôležitým bezpečnostným prvkom!

Obdobie hromadného prezúvania letných pneumatík na zimné sa nezadržateľne blíži. Ako si vybrať správne gumy?
Vydané, zverejnil
### V článku sa dočítate: * **Aký je rozdiel medzi zimnou a letnou pneumatikou?** * **Prečo je dôležité prezúvať a čo je hlavným bezpečnostným prvkom zimnej pneumatiky?** * **Minimálnu hĺbku dezénu určite nepodceňujte. „Semi slicky“ vás na snehu a ľade nepodržia.** * **Môžem kúpiť kúpiť „jazdenú“ pneumatiku alebo mám radšej siahnuť po novej?** * **Je čínska pneumatika schopná konkurovať prémiovým výrobcom?** * **Celeročné pneumatiky nemusia spĺňať požiadavky na bezpečnosť. Kde je vhodné ich používať?** Mnoho vodičov aktuálne prezerá internetové obchody zamerané na predaj pneumatík, a rozhoduje sa aké gumy na nadchádzajúce obdobie kúpiť. Keďže sa pre mnohých nejedná o malú finančnú položku, častokrát siahnu po lacnejšom riešení z Číny, obchodného reťazca či dokonca po starších ojazdených pneumatikách. Na aute síce budú mať zimné pneumatiky, no ich hlavná funkcia nemusí byť vykonaná dostatočne. V niektorých prípadoch dokonca môže prísť k ohrozeniu posádky. ### Poďme si povedať, čo je to zimná pneumatika **Zimná pneumatika, ako už názov napovedá, je určená do zimných a chladných mesiacov**. [Zásadných rozdielov](https://www.barum-pneumatiky.sk/osobne/rada-odbornika/znalost-pneumatik/rozdiel-medzi-letnými-celoročnými-a-zimnými-pneumatikami) oproti letnej pneumatike je hneď niekoľko. V prvom rade je to zloženie gumy samotnej. **Pri výrobe zimných pneumatík totiž výrobcovia používajú väčšie množstvo prírodného kaučuku**. Ten má za následok mäkšiu zmes gumy a taktiež zvýšenú odolnosť pri nižších teplotách. **Letná pneumatika je vyrobená z tvrdšieho materiálu bez väčšieho zastúpenia kaučuku**. Takáto guma je tvrdšia, dokáže omnoho lepšie odolávať vyšším teplotám, čiže sa tak zásadne neopotrebuje ani v letných horúčavách. **Ideálna teplota pre zimné pneumatiky je pod 7 stupňov Celsia**. Naopak, letná pneumatika ideálne funguje nad touto úrovňou. Pri nízkych mínusových teplotách sa stáva, že materiál letnej pneumatiky stuhne natoľko, že pneumatika nadobúda plastový charakter a prestáva plniť akúkoľvek bezpečnostnú úlohu.

Aký je rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou a prečo by ste mali prezúvať?

Prezuli ste už? Pokiaľ to odkladáte na poslednú chvíľu, môžete riskovať poškodenie pneumatík. Keď už máte pocit, že teplota neklesne pod 7 stupňov, mali by ste vymeniť zimnú sadu za letnú.

### Dezén je dôležitý Druhou [zásadnou odlišnosťou zimnej pneumatiky od letnej je hĺbka a vzor dezénu](https://www.oponeo.sk/blog/typy-behunov-aky-behun-ma-nova-pneumatika). **Nová zimná pneumatika má hĺbku behúňa v rozmedzí 8-10 milimetrov**. Záleží na výrobcovi. **Dezén stakejto pneumatiky tvorí viacero ostrých hrán a tvarov, ktoré sú popretkávané jemnými ryhami, ktoré sa nazývajú aj lamely**. Úlohou lamiel je do seba nabaľovať sneh, ktorý vytvorí na pneumatike vrstvu. No a keďže na snehu najlepšie drží sneh, zabezpečí sa tým aj lepšia priľnavosť.
Dezén zimnej pneumatiky pod drobnohľadom
Na druhú stranu hlbší vzor behúňu s ostrými hranami má za úlohu lepšie odvádzanie vody a kašovitého snehu z povrchu vozovky. Aj preto sa častokrát môžete stretnú s tým, že za autom zostáva „suchá“ stopa. Samozrejme, určitý vzor majú aj letné pneumatiky. V ich prípade ide o plytšie ryhovanie. **Letné pneumatiky mávajú ryhy s hĺbkou 7 až 8 milimetrov**. Avšak nemajú lamely, ktoré slúžia na nabaľovanie snehu. ### Minimálna hĺbka dezénu V súvislosti s tým je zásadné dodržovať minimálnu stanovenú hĺbku dezénu pneumatiky. Tá je pri letných gumách 1,6 milimetra a pri zimných sú to 3 milimetre. [Tieto hodnoty sú stanovené zákonom](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2018/134/20200901). **Zároveň by ste si dávať pozor, aby dezén neklesol pod ideálnu hodnotu 4 milimetre**. Dôležité je podotknúť, že už medzi novou a jazdenou pneumatikou je obrovský rozdiel. Práve preto by ste mali už len z hľadiska svojej vlastnej bezpečnosti vždy investovať do nových pneumatík a nie „jazdených“. Aj tu je ale rozdiel. **Nie je nová ako nová. Niekedy sa môže stať, že obchody vypredávajú skladové zásoby starých gúm. Vtedy môžete aj prémiovú značku dostať za zlomok ceny**. **Netreba ale zabúdať, že pneumatika, ktorá nejazdila niekoľko rokov a len ležala kdesi pohodená v sklade môže mať výrazne degradovaný materiál. Ideálny vek pneumatík je preto 4 až 5 rokov**. Po tomto časovom horizonte je dobré pneumatiku vymeniť a to aj v prípade, že ste na nej najazdili len malé množstvo kilometrov.

Prečo sú na pneumatikách takéto červené a žlté značky?

Poradňa AUTOVINY.sk - auto motor a šport o pneumatikách.

### Lacná alebo drahšia? Tu sa dostávame k hlavnej myšlienke článku. Každoročne [nezávislé agentúry](https://www.oponeo.sk/blog/nove-lacne-alebo-drahe-pneumatiky) po celom svete podrobujú pneumatiky testu spoľahlivosti. **V drvivej väčšine týchto testov sa na popredných miestach umiestňujú pneumatiky známych výrobcov ako je Continental, Michelin, Dunlop, Bridgestone, Pirelli, Goodyear či iné**. Nie je to náhoda. Menej známi výrobcovia alebo dokonca výrobcovia z Číny, na ktorých pneumatiky môžete naraziť v našich obchodoch, nepoužívajú tak kvalitné materiály a technológie, ako tí prémioví.
Test zimný pneumatík s rozmerom 185/65 R15 pre rok 2022. | Credit: tiresvote.com
Samozrejme to neplatí vždy, no vo väčšine prípadov áno. Takýto druh pneumatík nie je vhodný na používanie. Jednak **testy dokazujú, že vlastnosti týchto gúm sú v porovnaní s prémiovými výrobcami podstatne horšie. Na druhú stranu ani materiál, z ktorého sú vyrobené nemusí vždy spĺňať prísne požiadavky**. Možno si teraz poviete, že ten meter alebo dva pri brzdení nehrá žiadnu úlohu. Mýlite sa! Aj ten meter alebo dva môže byť hranicou, ktorá ochráni vás alebo chodca pred stretom s autom alebo pred vážnou nehodou. **Navyše čínski výrobcovia častokrát neberú ohľad na efektivitu vzorky či kvalitu materiálu. Jednoducho zoberú to, čo už niekde videli a snažia sa to vzhľadovo skopírovať**. Preto je naše odporúčanie nasledovné. Pri kúpe novej pneumatiky určite nešetrite. Koleso a pneumatika samotná je totiž primárnym prvkom bezpečnosti auta. Môžete mať stovky bezpečnostných asistentov, ktoré vám dopomôžu k pocitu bezpečnosti. Pokiaľ však trhnete volantom alebo dupnete na brzdu, je to práve pneumatika, čo na seba preberá všetku zodpovednosť za vašu bezpečnosť.
Pri kúpe novej pneumatiky určite nešetrite. Hlavne nesiahajte po čínskych kúskoch
### Zlatá stredná cesta? Nie vždy je to tak Na záver máme ešte malé zhrnutie celoročných gúm. Je pravda, že vývoj v tejto oblasti sa v posledných rokoch značne posunul. Avšak **celoročná pneumatika je pneumatika, ktorá si na seba preberá časť schopností letnej a časť schopností zimnej gumy**. To znamená, že ani v jednom sezónnom období nespĺňa predpoklady na 100%. Jej materiál je odladený tak, aby fungoval v teplotách mierneho pásma. Preto sa v horúcich letných mesiacoch nemôžete dokonale spoľahnúť na jej vlastnosti a taktiež vás nemusí podržať ani v mrazivých zimných mesiacoch. **Celoročnú pneumatiku môžu využívať ľudia, ktorí primárne jazdia v meste, kde je teplota o niečo vyššia, ako inde. Taktiež vo veľkých mestách býva údržba ciest lepšia, ako vo vidieckych oblastiach. Naopak, používanie celoročnej gumy v zime sa vyslovene neodporúča obyvateľom oblastí s nízkymi teplotami a neupravenými cestami**.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.