TEST: Fiat Tipo je posledná možnosť, ako získať „normálne“ auto bez veľkých displejov či hybridných pohonov

Taliansky kompakt sa pomaly blíži ku koncu svojho životného cyklu. To však neznamená, že nemá čo ponúknuť.
Vydané, zverejnil
Modernizovaná verzia Fiatu Tipo sa predstavila pred vyše dvoma rokmi, pričom súčasná generácia pôsobí na trhu už od roku 2015. Oživenie vzhľadu lacnému kompaktu pomohlo – nová je predná maska, svetelná technika, motorizácie či zvýšená karosárska verzia Cross. Taliani to s kresliacim perom jednoducho vedia a aj po rokoch vyzerá low-endový model aktuálne. ### VŠETKO PORUKE Palubná doska svoj vek už tak jednoducho nemaskuje, ale vzhľadom na skvelo zachovanú ergonómiu a funkčnosť to nepovažujeme negatívum. Konzervatívni motoristi sa môžu tešiť na klasickú páku ručnej brzdy či veľké otočné ovládače panelu klimatizácie. Najdôležitejšie ovládacie prvky auta sú tu vždy poruke a dotykový infotainment slúži prevažne len na ovládanie hudby či navigácie. **Displej je síce na dnešné pomery maličký, no reaguje vždy rýchlo, nezamŕza a podporuje tiež zrkadlenie mobilného telefónu cez kábel.** To nemôžeme napísať o niektorých novších modeloch od konkurenčných výrobcov, kde „sofistikovanejší“ infotainment každodenne spôsobuje vodičom vrásky na čele.
Sedadlá vpredu sú aj po modernizácii naďalej pohodlné, bez výraznejšieho bočného vedenia. Páčila sa nám elektricky nastaviteľná bedrová opierka aj rozsah nastavenia sedadla či volantu. Polohu si v Tipe nájde každý a keď chcete, môžete sedieť takmer úplne pri zemi. Skvelý je tiež výhľad z auta vďaka tenkým stĺpikom a veľkým spätným zrkadlám, ktoré mali aj funkciu stráženia mŕtveho uhla.
Vrchná časť palubnej dosky je postavená z mäkčených materiálov, zvyšok je tvrdší. Spracovanie je však na dobrej úrovni.
**Príjemným prekvapením sú mäkčené materiály na vrchu palubnej dosky aj slušné spracovanie,** celý týždeň nás však frustrovala páčka smeroviek, ktorá nielenže pôsobila krehkým plastovým dojmom, ale aj triafanie sa do jednotlivých polôh vyžadovalo zvyk. Pri „hádzaní smeroviek“ sme napríklad pre jej slabú aretáciu omylom zapínali aj diaľkové svetlomety. Miernu kritiku si zaslúži tiež samotný volant s hrubými ramenami, ktorý neumožňuje pohodlné držanie rúk v polohe 9:3.
Vzadu je dostatok miesta najmä v pozdĺžnom smere, páčilo sa nám zachovanie stropných madiel aj dostupnosť USB vstupu.
Súčasťou faceliftu je tiež inovovaný prístrojový panel. Klasické analógové ručičky boli vo vyšších výbavách nahradené displejom, ktorý vo svojom menu **poskytne zaujímavé údaje aj o teplote oleja či stave napätia batérie.** Obnovovacia frekvencia rýchlomera je však slabá a ťažko sa tiež odčítavajú údaje z otáčkomera, kde namiesto klasických ručičiek nájdete digitálne dieliky pribúdajúce po 500 ot./min. V praxi tak nemáte šancu odčítať presné otáčky motora. Našťastie má Tipo v ponuke aj klasické analógové budíky, ktorým by sme dali prednosť.
Do Tipa sa pohodlne nastupuje, otvor je veľký a do auta ľahko vkĺznete. To ocenia starší ľudia alebo mamičky, ktoré potrebujú manipulovať s detskou sedačkou.
### TROJVALEC NIE JE NADÁVKA Základný atmosférický motor predchádzajúcej verzie obľubovali najmä starší a konzervatívnejší vodiči najmä pre jednoduchú a robustnú konštrukciu. Disponoval však žalostne nízkym krútiacim momentom 127 Nm, ktorý si jednoducho nedokázal poradiť s naloženým autom ani svižnejším diaľničným tempom. Sme preto veľmi radi, že nové Tipo dostalo pod svoju kapotu nový **základný trojvalcový motor 1.0 FireFly, ktorý vďaka turbodúchadlu disponuje výkonom 74 kW a o niečo adekvátnejším krútiacim momentom 190 Nm.**
Okrúhla hlavica radiacej páky padne do ruky, samotné dráhy by však mohli byť kompaktnejšie. Čo sa samotného odstupňovania týka, jednotlivé prevody nie sú príliš krátke, ani dlhé. To znamená, že nemusíte často radiť a auto je pri bežnej jazde stále živé. Na 4. prevodovom stupni pri 90 km/h točí rovnakých 3 000 ot./min ako na 5. prevodovom stupni pri 130 km/h.
V kombinácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou je Tipo pomerne živé, s rýchlymi reakciami na akcelerátor a pekným priebehom výkonu v širokom pásme otáčok. Maximum krútiaceho momentu dosahuje už pri 1 500 ot./min, čo využijete najmä v meste pri svižnejšej jazde. Pochvalu si zaslúži aj dobré sprevodovanie, vďaka ktorému Tipo zvládne diaľničné tempo bez akýchkoľvek problémov. **Pri rýchlosti 130 km/h motor točí ideálnych 3 000 ot./min a po zošliapnutí akcelerátora má auto ambíciu ešte ďalej zrýchľovať.** A to aj pri obsadení 3 osobami v kabíne. Litrový trojvalec má vo Fiate Tipo pásmo výkonu aj krútiaceho momentu položené nižšie, takže prevody nemusia byť také krátke ako v prípade atmosférických motorov, kde dynamiku dosahujete až vo vysokých otáčkach. Len pre porovnanie, konkurenčný Hyundai i30 s atmosférickým štvorvalcom 1.5 DPi potrebuje pri maximálnej diaľničnej rýchlosti až 4 000 ot./min napriek tomu, že disponuje 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Olej v motore sa zohreje na prevádzkovú teplotu po zhruba 7 kilometroch jazdy. V zimných podmienkach sa priemerná spotreba pohybovala na úrovni 7,5 l/100 km.
**Do interiéru pritom preniká skôr aerodynamický hluk, pretože trojvalec sa začína ozývať až pri 4 000 ot./min.** Pri bežnom jazdení je tak kabína od motorového priestoru nadštandardne utlmená od zvukov aj vibrácií. Nenechajte sa odradiť papierovými údajmi, v skutočnosti funguje kombinácia litrového trojvalca s rozumne sprevodovaným päťstupňovým manuálom veľmi dobre. **Samozrejme, už nejde konštrukčne jednoduchý agregát a rátať musíte s priamym vstrekovaním, turbodúchadlom aj filtrom pevných častíc.** To v preklade znamená, že krátke trojkilometrové trasy do obchodného centra budú malému motoru z dlhodobého hľadiska škodiť viac.
Pod dnom kufra sa ukrýva plnohodnotná rezerva. Skvelé!
### PRÍJEMNÝ NA CESTE Bola by však škoda občas nevyvetrať Tipo aj na okresných cestách, kde pocitovo hutný podvozok prekvapí čitateľnými jazdnými vlastnosťami a primeranou stabilitou na menej kvalitnom povrchu. **Napriek tomu, že vzadu nájdeme jednoduchú nápravu s torznou priečkou auto nezvykne odskakovať a v rámci danej cenovej kategórie pôsobí auto na ceste až mimoriadne dospelým dojmom.** Ako vodič navyše nie ste úplne odizolovaný od okolitého sveta, Tipo naďalej pôsobí mechanickým dojmom a vo volante môžete dokonca cítiť povrch vozovky.
### DRAHŠÍ NEŽ V MINULOSTI Skutočnosť, že Fiat Tipo patrí k starším modelom, už pociťujú aj predajcovia. Podľa informácií od dílera z ponuky postupne vypadáva pôvodná karosárska verzia sedan, a to z dôvodu nízkeho záujmu zo strany zákazníkov. Tak trochu v neprospech Tipa hrá aj aktuálna situácia na trhu. Inflácia a nedostatok materiálov vyhnali cenu tohto modelu hore. **Zatiaľ čo v roku 2021 Fiat Tipo začínal už od 13 290 €, dnes sa jeho základná cena posunula na 17 450 €.** Značka sa tento nárast snaží aspoň čiastočne kompenzovať lepšou výbavou, napriek tomu považujeme súčasnú cenu výbehového modelu za pomerne vysokú.

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.