TEST SEAT Tarraco FR 2.0 TDI: SUV dostalo nové slovenské ceny. Ak váhate, radšej sa rozhodnite teraz

Ide o jedno z najmladších SUV na našom trhu a už sa stihlo stať akýmsi lepším štandardom. Čo dostanete, keď sa rozhodnete pre základný naftový motor a zároveň najvyššiu výbavu FR?
Vydané, zverejnil

SEAT Tarraco je stredne veľké SUV s dobrými predispozíciami vďaka koncernovému základu od Volkswagenu. Má preto vyvážené jazdné vlastnosti, solídny interiér s pestrým materiálovým vyhotovením vyššieho štandardu, veľkorysý vnútorný priestor a možnosť vybavenia až siedmimi sedadlami a tiež pohon plug-in hybrid, ktorý SEAT nazval eHYBRID. Paradoxne však konfigurácia 7-miestneho plug-in hybridu možná nie je.

SEAT Tarraco sme testovali už viackrát, naposledy vo verzii FR 2.0 TDI 150 7DSG, ktorého celková cena bola v čase testu (máj 2022) 42 927 €. Základná cena tejto verzie pritom bola 38 370 €, tá medzičasom stúpla na cenníkových 40 790 € (podľa cenníka platného od 11.11.2022). To, že sú nové autá drahšie, je jednoducho fakt, ktorý musíme prijať, SEAT však zvyšoval ceny mierne. Výhodou je, že aktuálny cenník na model Tarraco sa týka skladových exemplárov, ktoré sú k dispozícii bez čakania.

 

Základná výbava SEAT Tarraco Style

SEAT Tarraco je na Slovensku obľúbené právom. Popri krásnom dizajne karosérie ponúka veľkorysú výbavu už v základe. Základná výbava sa volá Style, predáva sa od cenníkových 31 240 € a obsahuje napríklad aj tieto položky:

  • kompletná bezpečnostná výbava (FRONT ASSIST, LANE ASSIST, núdzové brzdenie CITY EMERGENCY, SEAT CONNECT – Safety & Service + Remote access, Emergency Call)
  • digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 8 palcov
  • kožený multifunkčný volant s vyhrievaním
  • SEAT Full LED – LED svetlomety vpredu a vzadu, vzadu nekonečný svetelný pás „Infinite light“ a dynamické smerovky „Running lights“, hmlové LED svetlomety vpredu s prisvetlovaním zákrut
  • Svetelný a dažďový senzor
  • Kolesá so 17″ zliatinovými diskami Dynamic 37/1, pneumatiky 215/65 R17 99V + dojazdová rezerva
  • čierne strešné lyžiny
  • tempomat
  • Parkovacie senzory vzadu
  • štartovanie tlačidlom (Keyless GO, treba odomykať kľúčom)
  • Vyhrievané sedadlá vpredu, vyhrievaný volant a ostrekovače čelného skla
  • Climatronic – 3-zónová automatická klimatizácia s ovládaním vpredu a vzadu
  • Media systém PLUS s 8,25″ displejom, 8 reproduktorov, 3xUSB typ C, Bluetooth, digitálny rádiopríjem DAB+

Výbava testovaného vozidla – stupeň výbavy FR

SEAT Tarraco sa u nás predáva v troch stupňoch výbavy: Style, Xperience a FR. My sme mali možnosť otestovať verziu FR, čo je vrchol ponuky,

Stupeň výbavy FR je vrcholový, a tak aj zoznam položiek výbavy musí tomu zodpovedať. Vyberáme z cenníka napríklad:

  • Kolesá s 19″ zliatinovými diskami, dizajn špecifický pre FR, pneu 255/45 R19 100V
  • Dizajnové doplnky: FR športový dizajn masky chladiča, predného a zadného nárazníka a strešného spojlera
  • Rozšírené lemy blatníkov s tmavým orámovaním a spodné časti dverí lakované vo farbe karosérie
  • Kryty spätných zrkadiel lakované vo farbe Cosmo Grey
  • Ambientné osvetlenie interiéru
  • Adaptívny tempomat nastaviteľný do rýchlosti 210 km/h
  • SEAT Drive profile (možnosť nastavenia jazdného režimu Eco, Normal, Sport, Individual, pre 4Drive navyše aj Offroad a Snow)
  • Parkovací asistent (sám nájde parkovacie miesto a zaparkuje, vodič ovláda iba plyn a brzdu) so senzormi vpredu a vzadu
  • Parkovacia kamera vzadu
  • Centrálne zamykanie Keyless Entry & GO s bezkľúčovým prístupom, štartovanie tlačidlom
  • Media systém PLUS s 8,25″ displejom aj s SEAT Full link (Android, Apple)

Za metalízu si treba priplatiť, za zelenú Dark Camouflage či bielu Orix 848 eur.

Motorizácia

Testované Tarraco bolo v motorizácii 2.0 TDI 7DSG bez pohonu všetkých kolies. K dispozícii je aj lacnejšia konfigurácia so 6° manuálnou prevodovkou a tiež cenovo dostupnejšie verzie s benzínovými motormi 1.5 TSI a 2.0 TSI, ale aj drahšia s výkonnejším benzínovým a naftovým motorom. Výber naftovej verzie je celkom zrejmý: kto jazdí dlhšie trasy, pre toho je dízel na nezaplatenie. Nejde iba o spotrebu, ale aj o ostatné priaznivé vlastnosti týchto koncernových agregátov, ktoré spríjemňujú jazdu diaľnicami naprieč Slovenskom a zahraničím.

Naftový motor 2.0 TDI je legendou, pre ktorú sa ľudia rozhodujú už len preto, že ju dobre poznajú a považujú ju za nezmar. No nemali by sme novú generáciu tohto motora od Volkswagenu celkom prirovnávať k tomu, čo mali Octavie pred viac ako desaťročím, inovácie sa totiž dotýkajú nielen dizajnu áut a ich funkcií, ale aj samotných motorov.

Ak by si však niekto myslel, že stupeň výbava FR automaticky obnáša aj výkonnejšie naladenie agregátu, ten je na omyle. SEAT Tarraco FR 2.0 TDI má totiž v základnom naladení max. výkon 110 kW (150 koní) a pohon predných kolies, čo je taký lepší štandard, ale nemožno auto považovať za športové. Poteší dosahovaný krútiaci moment až 340 Nm, ktorý je nielen vysoký, ale dostupný už rozpätí 1 600- 2 750 ot./min. S takouto silou možno 1,7-tonové SUV rozbehnúť vskutku s ľahkosťou až na rýchlosť 196 km/h, pričom z nuly na 100 km/h to potrvá 10,1 sekundy alebo viac.

Spotreba

V tejto konfigurácii Tarraco avizuje kombinovanú spotrebu paliva iba 4,6 – 4,8 l/100 km podľa NEDC a 5,4 – 5,7 l/100 km podľa WLTP. Ten druhý rozsah je reálnejší, naše Tarraco vykázalo po 469 km priemernú spotrebu 7,0 l/100 km. Nádrž má objem 58 litrov, takže na jednu plnú prejdete od 800 do viac ako 1000 km.

Jazdné vlastnosti

Ako už bolo zmienené vyššie, SEAT Tarraco vo veľkej miere ťaží z koncernových technológií, vrátane motora a podvozka. To sa premieta aj do jazdných vlastností, ktoré môžeme charakterizovať ako vyvážené, orientované viac na komfort ako na športovú jazdu, hoci adaptívne hydraulické tlmiče DCC dokážu robiť s podvozkom divy. My sme ich v testovanom vozidle nemali, boli tu však jazdné režimy SEAT Drive profile s predvolenými profilmi Eco, Normal, Sport a Individual, pričom ten posledný si môžete konfigurovať podľa vlastných záujmov. Verzie s pohonom 4Drive majú ešte aj dva režimy navyše, Offroad a Snow.

Podvozok je vybavený prednou nezávislou nápravou typu MacPherson s vinutými pružinami, vzadu je viacprvková náprava Multilink s oceľovými pružinami a hydraulickými tlmičmi. V praxi to znamená najmä bezpečnejšiu a komfortnejšiu jazdu bez typických prejavov zadnej tuhej nápravy, ako je odskakovanie zadnej časti pri prejazde priečnymi nerovnosťami či citlivosť na kvalitu vozovky. Tarraco je vo východiskovom nastavení podvozka skôr tvrdšie, dáva vedieť o drobných nerovnostiach na ceste, ale nepremieta ich do karosérie a sedadiel tak dôrazne, aby bola jazda nepohodlnou. Kto by však čakal, že to bude ako jazda na lietajúcom koberci alebo plavba na pokojnej vodnej hladine, ten bude sklamaný. Nepriaznivo hodnotíme vibrácie a hluk od naftového motora, ktorý preniká karosériou a interiérom, subjektívne sa javí ako menej kultivovaný, čo je najviac cítiť pri studenom štarte a tiež pri veľmi miernej jazde. Vtedy totiž prevodovka udržiava veľmi nízke otáčky motora, čo sa prejavuje vibráciami a počiatočnou neochotou reagovať na dôrazné stlačenie akceleračného pedála.

Čo môžeme pochváliť, je skôr neutrálny prejav v zákrutách, pocit veľmi dobrej kontroly nad vozidlom pri ofenzívnej jazde, podvozok krásne kopíruje natočenie volantom a karoséria sa nenakláňa tak výrazne, ako by ste mohli spočiatku očakávať. Pri Tarracu sme vždy vedeli oceniť, že ponúka autentický jazdný zážitok s primeranou spätnou väzbou a ideálnym nastavením tuhosti riadenia, ktorá eskaluje v športovom jazdnom režime. Od pravej športovosti má síce toto Tarraco ešte ďaleko, ale kto rád jazdí dynamicky, svižne a rád kľučkuje, ten toto auto ocení.

 

Interiér vpredu + porovnanie so Škoda Kodiaq

Keby sme mali zhodnotiť dojmy z interiéru SEAT Tarraco FR jedným slovom, napísali by sme lepší. Podrobnejšie sme sa mu venovali už v porovnávacom teste SEAT Tarraco FR vs. Škoda Kodiaq RS, preto budeme ďalej len citovať z pôvodného článku:

Obe vozidlá majú rovnaký základ, ale pritom odlišné koncepcie interiéru. Názor na dizajn si vytvorte vy, po stránke materiálového vyhotovenia sú si Tarraco aj Kodiaq rovnocenné. Ponúkajú pomerne veľa plastu a nudného priemeru, interiéry týchto vozidiel vás špeciálne nenadchnú. Chýba im akýkoľvek wow efekt, na druhej strane pôsobia kvalitne, odolne a jednotlivé ovládacie prvky sú rozmiestnené ergonomicky. Z pozície vodiča máte všetko k dispozícii na dosah ruky a dokonca aj kastlík pred spolujazdcom otvoríte bez problémov, veď šírka vozidiel je kompaktná.

Tarraco FR aj Kodiaq RS dostanete už v sériovej výbave s digitálnym kokpitom a 9,2-palcovým stredovým displejom s navigáciou, súčasťou infotaimentov je aj podpora Android Auto a Apple CarPlay. Prostredie infotaimentov sa však líši, a to podstatne. Na rozdiel od riešení, ktoré ponúka koncern Stellantis, sú tieto infotaimenty rýchle, graficky vyladené a osobne sa mi viac pozdávalo spracovanie v SEATe.

Dokonca aj ovládanie klimatizácie, ktoré má Tarraco už nové s dotykovými ovládačmi, funguje spoľahlivo. Klimatizácia je v oboch prípadoch automatická trojzónová. Vyhrievanie predných sedadiel ponúkajú obe vozidlá, akurát Kodiaq vyhrieva aj tie zadné. Športové sedadlá sú v sérii týchto výbav takisto, ja som sa cítil veľmi dobre v oboch. Chýbalo však nastavenie dĺžky sedáku.

Špeciálnu pozornosť si zaslúži zakomponovanie detskej poistky do ovládacieho panela na dosah ľavej vodičovej ruky. V prípade škodovky stojí za pozornosť aj množstvo detailov systému Simply Clever, ako sú rôzne priečinky, držiaky či dáždnik vo dverách vodiča.

Počas každodenných jázd sú si Tarraco FR aj Kodiaq RS veľmi podobné. Komfort, atmosféra v interiéri, ergonómia ovládania a riadenia, rozdiely sú priam nepodstatné. Prístrojový panel ponúka niekoľko režimov zobrazenia, s ktorými sa podľa môjho názoru veľmi rýchlo prestanete hrať a zvyknete si na jeden. Viac oceníte adaptívny tempomat, aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu a zamatovo hladké radenie automatickej prevodovky. Toto všetko majú Tarraco FR aj Kodiaq RS už v sérii, Škoda má navyše aj panoramatický kamerový systém. Tarraco FR ho ponúka tiež, volá sa Top View kamera, a stojí 586 eur. Rozhodne odporúčam kúpu aj tejto položky, pretože inak dostanete iba zadnú parkovaciu kameru (aj tá je OK).

Interiér vzadu

Priestor pre zadných pasažierov je veľmi podobný v Tarracu aj Kodiaqu. Zadné sedadlá sú proporcie vlastne totožné, rozdiel spočíva v čalúnení a tvare stredovej konzoly. Obe esúvečka pohodlne usadia troch ľudí, dokonca aj v strede je dostatok miesta pre útlejšieho dospelého. Zadní pasažieri majú vlastný panel s klimatizáciou a chrbtové operadlo stredového sedadla možno sklopiť do polohy lakťovej opierky. Chýba tunel vedúci z kufra do prednej časti, ale OK, stredné sedadlo sa dá sklopiť samostatne.

Druhý rad sedadiel je pozdĺžne nastaviteľný v rozsahu asi 15 centimetrov a aj v krajnej polohe som sa za šoférske sedadlo posadil s priestorovou rezervou na kolená. Mám výšku 175 cm.

Dve sedadlá navyše. SEAT Tarraco FR aj Škoda Kodiaq RS sa predávajú aj v 7-miestnom vyhotovení. Práve táto možnosť robí z týchto vozidiel ideálne rodinné autá. V oboch prípadoch ale ide o príplatkové riešenia: SEAT si za tretí rad pýta 853 eur.

Batožinový priestor: 760/1930 litrov

SEAT Tarraco poteší každého praktika tým, že vzadu nemá len prázdnu dieru na náklad, ale inteligentne navrhnutý priestor. Sú tu páky na sklápanie zadných sedadiel, bočné priečinky pre umiestnenie menších predmetov, kotviace body, elektrické vyklápanie ťažného zariadenia, roleta či úchytky pre zavesenie nákupných tašiek. Pod podlahou sa našiel priestor pre rezervné koleso a povinnú výbavu, za čo patrí SEATu palec hore.

Nenápadným, ale podstatným rozdielom medzi vozidlami je, že Tarraco má 230-voltovú aj 12-voltovú elektrickú zásuvku v batožinovom priestore, zatiaľ čo Kodiaq vpredu aj vzadu v stredovej konzole pre zadných pasažierov vedľa nabíjacieho konektora USB-C. Tarraco má pre zadných pasažierov k dispozícii iba 12-voltovú zásuvku a jeden USB-C konektor.

 

Technické údaje SEAT Tarraco 2.0 TSI 7DSG

Motor
  • naftový preplňovaný R4, 1 968 ccm
Max. výkon
  • 110 kW (150 k)
Max. krútiaci moment
  • 360 Nm pri 1600 – 2750 ot./min
Spotreba
  • 5.4 – 5.6 l/100 km v meste (NEDC)
  • 4.1 – 4.2 l/100 km mimo mesta (NEDC)
  • 4.6 – 4.8 l/100 km kombinovane (NEDC)
  • 5.4 – 5.7 l/100 km kombinovane (WLTP)
  • 7,0 l/100 km (náš test, priemer)
  • objem nádrže: 58 litrov
Pohon a podvozok
  • pohon predných kolies,
  • predná náprava: Nezávislá McPherson – vinuté pružiny – hydraulické tlmiče (DCC podľa výbavy)
  • zadná náprava: Multilink – oceľové pružiny a hydraulické tlmiče (DCC podľa výbavy)
  • riadenie: Elektromechanický posilňovač riadenia R-EPS
  • brzdy vpredu: kotúčové 314×30 mm
  • brzdy vzadu: kotúčové 300×12 mm
Max. rýchlosť a akcelerácia
  • 196 km/h,
  • 0-100 km/h od 10,1 sekundy
Rozmery a hmotnosti
  • 4735 × 1839 × 1665 mm (dך×v)
  • rázvor 2 787 mm
  • pohotovostná hmotnosť 1754 kg
  • celková hmotnosť max. 2250 kg
  • Max. hmotnosť brzdeného prívesu 12% 2000 kg
Objem batožinového priestoru
  • 760 litrov

Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.