PRVÝ TEST Mercedesu EQS SUV 580 4MATIC: 188-tisíc eur a máte auto budúcnosti
EQS SUV rúca hneď niekoľko mýtov o SUV a elektromobiloch, natáčanie zadných kolies mu doprialo obratnosť kompaktného hatchbacku.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ









Masáž, zdravý vzduch a skvelý výhľad
Interiér EQS SUV môžeme smelo považovať za jeden z najlepších, ktoré automobilka ponúka. Minimalizmus síce nemusí byť pochuti každému, ale Mercedes-EQ ho veľmi správne vyvážil materiálovou pestrosťou, skvelým ovládacím rozhraním MBUX a pôsobivou ponukou odkladacích priestorov. Veľký displej tu nie je len imidžovou záležitosťou, pretože práca s ním je vďaka inteligentne dizajnovanému softvéru bezpečná. Povrchy sú príjemné na dotyk, tlačidlá, páky a tiež virtuálne interaktívne objekty majú zreteľnú odozvu, či už fyzickú alebo zvukovú, čo sa podieľa na tvorbe dobrého dojmu z interiéru.












Čo znamená konfigurácia 580 4MATIC
Mercedes EQS SUV na Slovensku môžete konfigurovať so štvoricou pohonov. Základom je EQS 450+ SUV s dojazdom 639 km, výkonom pohonu 265 kW (360 k) a pôsobivou akceleráciou 0-100 km/h za 6,7 sekundy. Zaplatíte za ňu 121 674 €, čo je zároveň najnižšia cenníková cena modelu EQS SUV na slovenskom trhu. Zlatou strednou cestou je variant EQS 450 4MATIC SUV s totožným výkonom pohonu 265 kW (360 k), ale o niečo kratším dojazdom 602 km, no rýchlejšou akceleráciou za 6 sekúnd. Ide v podstate o východiskový variant doplnený o pohon všetkých kolies 4MATIC. Cena tejto verzie je 125 514 €, takže iba o niečo vyššia ako základný variant – podľa nášho názoru je práve preto zlatou strednou cestou. Ďalej tu máme EQS 500 4MATIC SUV (330 kW/449 k) od 134 322 € a aktuálne dostupným vrcholom je EQS 580 4MATIC SUV za 165 354 €. Akceleruje za 4,6 sekundy, na jedno nabitie prejde 594 km a pohon všetkých kolies dosahuje max. výkon 400 kW (544 k).

Jazdné vlastnosti: Archetyp veľkého SUV novej éry
Štandardne dodávaný vzduchový podvozok je v prípade nami testovanej konfigurácie vybavený aj podporou pre off-road režim TERÉN, ktorý umožňuje zväčšenie svetlej výšky vozidla, a tak sa automobil môže vydať aj do mierneho terénu. Nebudeme zavádzať, EQS SUV sme počas testovacieho dňa neskúšali v skutočnom teréne, ale vyšli sme s ním na suchý členitý kopec, aby sme si overili schopnosť pohonu 4MATIC pracovať aj v dvomi motormi naraz. Zapôsobil na nás, pretože automobil suverénne prekonával necestu, ktorou sme sa vydali a problém mu nerobil ani rôznorodý povrch vo výraznom náklone. Žiadne terénne kolesá, iba off-road režim schopný pracovať do rýchlosti 110 km/h.





Bol to deň v dobrej spoločnosti
Mercedes-Benz EQS SUV (alebo EQS SUV od Mercedes-EQ) je vskutku nevšedný automobil. Demonštruje, že nová éra automobilového priemyslu produkuje autá, ktoré nemožno analogicky porovnávať so spaľovacími predchodcami. Elektromobil je ťažší, no určite pôsobí ľahko a vďaka natáčaniu zadných kolies je prekvapujúco obratný. Počas jazdy nie je úplne tichý, ako by sa čakalo od elektromobilu, tie tri valiace sa tony jednoducho počuť musíte – a vôbec to nevadí, pretože ten tlmený hukot v pozadí je skôr príjemný a tvorí takú fajn akustickú kulisu. Mercedes EQS SUV je auto budúcnosti, ktoré si môžete kúpiť už dnes. A nebude to len úlet na dva-tri roky, automobilka totiž garantuje zachovanie vlastností akumulátora počas 10 rokov alebo 250 000 kilometrov. A to už znie fakt dobre.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk