PRVÝ TEST Mercedesu EQS SUV 580 4MATIC: 188-tisíc eur a máte auto budúcnosti
EQS SUV rúca hneď niekoľko mýtov o SUV a elektromobiloch, natáčanie zadných kolies mu doprialo obratnosť kompaktného hatchbacku.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Masáž, zdravý vzduch a skvelý výhľad
Interiér EQS SUV môžeme smelo považovať za jeden z najlepších, ktoré automobilka ponúka. Minimalizmus síce nemusí byť pochuti každému, ale Mercedes-EQ ho veľmi správne vyvážil materiálovou pestrosťou, skvelým ovládacím rozhraním MBUX a pôsobivou ponukou odkladacích priestorov. Veľký displej tu nie je len imidžovou záležitosťou, pretože práca s ním je vďaka inteligentne dizajnovanému softvéru bezpečná. Povrchy sú príjemné na dotyk, tlačidlá, páky a tiež virtuálne interaktívne objekty majú zreteľnú odozvu, či už fyzickú alebo zvukovú, čo sa podieľa na tvorbe dobrého dojmu z interiéru. Špeciálnu pozornosť si v Mercedese EQS SUV zaslúžia zobrazovacie plochy. Projekčný displej so zobrazením rozšírenej reality v 3D má uhlopriečku až 77 palcov a je vhodným rozšírením štandardného prístrojového panela, pretože všetko podstatné zobrazuje priamo na čelnom skle a vodič nemusí spúšťať oči z cesty. V porovnaní s inými head-up displejmi je tento nielen väčší, ale vyniká aj obrazovou kvalitou. Samozrejme, jeho jas, polohu a naklonenie si viete nastaviť podľa vlastných preferencií. V nami testovanom exemplári boli vzadu ďalšie tri obrazovky, z nich jeden v stredovej lakťovej opierke v podobe tabletu. Všetky môžu byť prepojené so systémom MBUX. Kto má neposedné deti, ten prítomnosť takejto zábavnej techniky dokáže oceniť: Stredový tunel obsahuje miesto na veľký smartfón, nápoje aj drobné predmety, ďalší priestor je v širokej lakťovej opierke a pod tunelom je obrovský priestor pre väčšie predmety, pokojne aj 10-palcový tablet. Všadeprítomné nabíjacie konektory USB-C sú pridanou hodnotou, ktorú využijete doslova každý deň. Nepochybne najsilnejším zážitkom, ktorý si odnášame z interiéru EQS SUV, je ten, ktorý nám vytvorili masážne sedadlá s úžasne mäkkými hlavovými vankúšmi. Nie sú to tie obyčajné masážne sedadlá, ktoré poznáme z iných automobilov s takouto funkciou, ale komplexný balíček relaxačných služieb. Mercedes využíva vzduchové vankúšiky, ktoré pri práci vydávajú tiché zvuky, akési výdychy, a sú natoľko precízne, že máte pocit, akoby vás masíroval človek prstami. Priamo na obrazovke systému MBUX si môžete vybrať z viacerých režimov masáže, vrátane horúcej relaxácie, ktorá spája vyhrievanie s masážou. Osobne nás veľmi bavila najmä aktivačná masáž. Značka Mercedes-EQ sa funkciou ENERGIZING AIR CONTROL plus pri EQS SUV komplexne venuje téme kvality vzduchu. Filter HEPA (High Efficiency Particulate Air) na veľmi vysokej úrovni filtrácie (99,75%) odfiltruje jemný prach, drobné častice, peľ a ďalšie látky z privádzaného vonkajšieho vzduchu. Na neutralizáciu zápachov sa používa približne 600 gramov aktívneho uhlia a absorpčná plocha zodpovedá asi 150 futbalovým ihriskám. Popri masáži a tichej pokojnej jazde vás môže tešiť aj vedomie, že ste aj s posádkou v očistenom bezpečnom vzduchu. Pozitívne hodnotíme aj sedenie v druhom a treťom rade. Nie je to len tak nejaký kompromis medzi úžitkovou hodnotou a ešte primeraným komfortom. V prvom rade tu máme elektrické ovládanie sedadiel – šikovné, ale pomalé. Priestorové pomery sú nadštandardné v každom ohľade, dokonca aj keď sa dospelý 175 cm vysoký človek posadí do tretieho radu, nebude trpieť. Má aj vlastný nápojový držiak, odkladací priečinok a vyhrievanie sedadla. A ak sa jedno zo sedadiel v druhom rade sklopí do roviny, môže si vyložiť nohy a cestovať ako v prvej triede. Priestor nad hlavou v prvom rade sedadiel s posuvnou strechou predstavuje 1 035 milimetrov, v druhom rade sedadiel 1 030 a v treťom rade 900 milimetrov. Aj priestor v oblasti pliec a priestor v oblasti lakťov v prvom a druhom rade sedadiel sú nadpriemerne veľké. Dodajme, že tretí rad sedadiel je výbava na želanie za 1 920 € vrátane DPH.Čo znamená konfigurácia 580 4MATIC
Mercedes EQS SUV na Slovensku môžete konfigurovať so štvoricou pohonov. Základom je EQS 450+ SUV s dojazdom 639 km, výkonom pohonu 265 kW (360 k) a pôsobivou akceleráciou 0-100 km/h za 6,7 sekundy. Zaplatíte za ňu 121 674 €, čo je zároveň najnižšia cenníková cena modelu EQS SUV na slovenskom trhu. Zlatou strednou cestou je variant EQS 450 4MATIC SUV s totožným výkonom pohonu 265 kW (360 k), ale o niečo kratším dojazdom 602 km, no rýchlejšou akceleráciou za 6 sekúnd. Ide v podstate o východiskový variant doplnený o pohon všetkých kolies 4MATIC. Cena tejto verzie je 125 514 €, takže iba o niečo vyššia ako základný variant – podľa nášho názoru je práve preto zlatou strednou cestou. Ďalej tu máme EQS 500 4MATIC SUV (330 kW/449 k) od 134 322 € a aktuálne dostupným vrcholom je EQS 580 4MATIC SUV za 165 354 €. Akceleruje za 4,6 sekundy, na jedno nabitie prejde 594 km a pohon všetkých kolies dosahuje max. výkon 400 kW (544 k).Jazdné vlastnosti: Archetyp veľkého SUV novej éry
Štandardne dodávaný vzduchový podvozok je v prípade nami testovanej konfigurácie vybavený aj podporou pre off-road režim TERÉN, ktorý umožňuje zväčšenie svetlej výšky vozidla, a tak sa automobil môže vydať aj do mierneho terénu. Nebudeme zavádzať, EQS SUV sme počas testovacieho dňa neskúšali v skutočnom teréne, ale vyšli sme s ním na suchý členitý kopec, aby sme si overili schopnosť pohonu 4MATIC pracovať aj v dvomi motormi naraz. Zapôsobil na nás, pretože automobil suverénne prekonával necestu, ktorou sme sa vydali a problém mu nerobil ani rôznorodý povrch vo výraznom náklone. Žiadne terénne kolesá, iba off-road režim schopný pracovať do rýchlosti 110 km/h. Teritóriom modelu EQS SUV sú však najmä cesty, ideálne tie kvalitné a dlhé. Kto by čakal jazdný prejav limuzíny, bude asi trochu sklamaný. EQS SUV vo vyššej rýchlosti a pri potrebe proaktívnej práce s volantom nedokáže zakryť svoju hmotnosť a koncepciu SUV, dokáže sa v zákrute nakloniť a aj so vzduchovým podvozkom dáva pocítiť nekvalitnú vozovku. Považujeme to za jeden z dôsledkov vyššej prevádzkovej hmotnosti vozidla (2 984 kg), ku ktorej prispieva práve podvozok s trakčným akumulátorom. Len pre zaujímavosť, celková hmotnosť vozidla je presne 3,5 tony. Napriek zdanlivej kritike hodnotíme podvozok EQS SUV ako nadmieru komfortný a v ideálne komunikatívny. Zvlášť oceňujeme schopnosť účinne stlmiť nárazy; v dorazoch je tlmenie natoľko efektívne, že aj pri rýchlom prejazde cez spomaľovací prah pocítite doslova mäkké zakončenie celého procesu tlmenia a iba veľmi mierny tvrdého nárazu do karosérie. NATÁČANIE ZADNÝCH KOLIES: Sériovo je EQS SUV vybavené riadením zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies do 4,5 stupňa, v rámci mimoriadnej výbavy dokonca do 10 stupňov. Priemer otáčania s riadením zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies 10 stupňov sa zmenšil z 11,9 na 11,0 metra. Po osobnej skúsenosti s touto technikou neskrývame údiv. To, čo sa podarilo Mercedesu, je výnimočné a nevídané, pretože robustné SUV zatáča s ľahkosťou a obratnosťou kompaktu. Naopak, pri jazde na diaľnici EQS SUV exceluje v stabilite a udržiavaní priameho smeru, každú zmenu jazdného pruhu si doslova užijete – či už vlastným riadením, alebo ponechaním tohto manévra na autopilota. Silným argumentom v prospech kúpy verzie 580 4MATIC bude dvojmotorový pohon s max. výkonom brutálnych 400 kW, teda ~544 koní. Tento údaj je výsledkom schopnosti elektrických motorov dodávať vysoký krútiaci moment počas relatívne dlhého záberu, pričom na štyri kolesá sa posiela dovedna 858 Nm. Tieto newtonmetre dokážu spraviť s takmer trojtonovým SUV divy, akoby vážilo o dve tony menej a vás i celú posádku potlačiť do sedadla. Športový jazdný režim vyniká precitlivenosťou akceleračného pedála, ktorý pozýva k dynamickej ofenzívnej jazde. Jazdný režim E tradične stlmí reakcie pohonu, vozidlo sa stane podstatne rozvážnejším, pokojnejším a miernejším – domnievame sa, že to bude vyhovovať väčšine pasažierov vzadu. Z pozície vodiča sme tradične najviac sympatií získali k režimu C (komfort), ktorý vyvažuje úspornú jazdu s dynamickým potenciálom a je vždy pripravený na prudké akcelerácie, keď to situácia vyžaduje.Bol to deň v dobrej spoločnosti
Mercedes-Benz EQS SUV (alebo EQS SUV od Mercedes-EQ) je vskutku nevšedný automobil. Demonštruje, že nová éra automobilového priemyslu produkuje autá, ktoré nemožno analogicky porovnávať so spaľovacími predchodcami. Elektromobil je ťažší, no určite pôsobí ľahko a vďaka natáčaniu zadných kolies je prekvapujúco obratný. Počas jazdy nie je úplne tichý, ako by sa čakalo od elektromobilu, tie tri valiace sa tony jednoducho počuť musíte – a vôbec to nevadí, pretože ten tlmený hukot v pozadí je skôr príjemný a tvorí takú fajn akustickú kulisu. Mercedes EQS SUV je auto budúcnosti, ktoré si môžete kúpiť už dnes. A nebude to len úlet na dva-tri roky, automobilka totiž garantuje zachovanie vlastností akumulátora počas 10 rokov alebo 250 000 kilometrov. A to už znie fakt dobre.ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk