Zvýšme dane na klasické autá a elektromobily sa začnú predávať! Aj toto hovorí štúdia, ktorá sa zameriava na zelenú mobilitu.

Elektromobilita je téma, ktorá polarizuje spoločnosť. Napriek tomu je už jej príchod neodvrátiteľný.
Vydané, zverejnil
**Prechod na elektromobilitu má byť postupný a prirodzený**. V takomto duchu sa niesli slová niektorých predstaviteľov Európskej rady v nedávnej minulosti. Dnes, keď elektrické autá už na trhu sú, je o ne záujem nižší, ako sa očakávalo. Jedným z dôvodov je ich **vysoká cena**. Preto prišli autori štúdie „[Electric Mobility: Inevitable, of Not?](https://www.platformelectromobility.eu/wp-content/uploads/2022/01/20220110_InevitableEV_Final.pdf)“ so šalamúnskym riešením. ### Fosílne palivá stále dominujú **Podiel klasických áut na európskom trhu začína pomaly klesať**. Zatiaľ čo minulý rok priniesol v Nórsku rekordné zastúpenie elektromobilov medzi novými autami, u nás sa ľudia do e-mobility stále nehrnú. **Ceny elektromobilov sú naďalej extrémne vysoké, a preto ľudí logicky zaujímajú dostupnejšie alternatívy**. Ak hovoríme teda o nových autách, u nás aj na základe výsledkov ACEA stále dominujú autá na fosílne palivá. Ich pokles bol síce v minulom roku pomerne veľký, no e-mobilita stále nie je ťahúňom.

Nafta nevonia už ani Slovákom! Predajom áut v EÚ v roku 2021 dominoval úplne iný typ pohonu

Nafta sa z trhu pomaly sťahuje. Jej miesto nezaberá elektromobilita, ale úplne iná alternatíva.

Podobný scenár je naprieč takmer všetkými štátmi v Európskej únii. **Inštitúcie preto hľadajú spôsoby, ako ľudí prinútiť ku kúpe elektrického auta**. Jeden z týchto spôsobov nedávno predostrela aj organizácia [Platform fo Electromobility](https://www.platformelectromobility.eu/2022/01/10/new-consumer-study-shows-that-the-ev-transition-is-inevitable/). **Tá urobila v roku 2021 prieskum, ktorý prebiehal v celkovo siedmych krajinách Európy. Konkrétne išlo o Veľkú Britániu, Holandsko, Nemecko, Poľsko, Španielsko, Francúzsko a Taliansko**. Téma bola jasná. Je elektromobilita neodvrátiteľná? Na samotnej štúdii by nebolo nič zlé. Práve naopak. Jej pointa je celkom zaujímavá, akurát niektoré výsledky by mohli nahrávať úradníkom, ktorí sa stoj čo stoj snažia presadiť „ekologické“ riešenia aj tam, kde to nie je nevyhnutné. **Prečo práve týchto sedem trhov? Jedným z dôležitých ukazovateľov je ich zastúpenie v počte všetkých predaných áut v Európe. Sedem zmienených krajín totiž tvorí celkovo až 80 % predajov všetkých vozidiel**.
Zastúpenie elektromobilov v počte všetkých predaných áut v roku 2020 (v miliónoch kusov)
### Zvýšenie daní za klasické autá… **Na všetkých trhoch zároveň tvoria majoritnú väčšinu predajov práve klasické autá na fosílne palivá. Od 99 % zastúpenia v Poľsku až po 79 % v Holandsku**. Oslovení respondenti, ktorých bolo celkovo 14 052, odpovedali na rôzne otázky týkajúce sa elektromobility a aj klasických áut. **Najzaujímavejšia otázka však bola, ako by sa pri kúpe nového auta rozhodli, keby ceny áut na fosílne palivá boli rovnaké, ako ceny elektrických áut. V tomto bode všetci oslovení odpovedali, že by siahli buď po plnohodnotnom elektromobile (73 % respondentov) alebo po plig-in hybride (27 % respondentov)**.
Záujem o e-mobilitu po zvýšení daní za klasické autá
**Práve počiatočné náklady sú podľa štúdie jednoznačným údajom, na základe ktorého sa mnohí kupujúci rozhodujú**. Keďže nás v blízkej dobe čaká opätovné zdražovanie áut, ktoré príde ruka v ruke s [novou emisnou normou Euro 7](

Nafta nevonia už ani Slovákom! Predajom áut v EÚ v roku 2021 dominoval úplne iný typ pohonu

Nafta sa z trhu pomaly sťahuje. Jej miesto nezaberá elektromobilita, ale úplne iná alternatíva.

) v roku 2025, je vyrovnávanie cien elektromobilov a klasických áut čoraz aktuálnejšie. **Ako jedno z odporúčaní danej štúdie teda je, že vlády naprieč jednotlivými krajinami môžu urýchliť predaje BEV tým, že jednoducho zvýšia dane na klasické autá**. Podobne sa to pritom už dnes robí napríklad v Holandsku alebo v Nórsku. Kľúčové však je podotknúť, že štúdia sa nezaoberala len zvyšovaním daní na klasické autá, ale taktiež aj reguláciou cien elektromobilov. ### Elektrické autá preferujú bohatší ľudia [Šéfka Platform for Electromobility, Amélie Pans, uvádza](https://www.platformelectromobility.eu/wp-content/uploads/2022/01/PR-Platform-for-electromobility-EE-study.docx.pdf): „*Prechod na elektrické autá prebieha rýchlejšie, ako priemysel a zákonodarcovia očakávali. Všetci preto musíme primerane reagovať, aby sme dokázali zabezpečiť splnenie požiadaviek spotrebiteľov. Je našou spoločnou zodpovednosťou zabezpečiť, aby každý Európan, bez ohľadu na to kde žije, mohol prejsť na elektrické auto tak skoro, ako bude chcieť.*“ Zámer je teda zrejmý. Dopomôcť k plynulému prechodu na elektromobilitu každému ešte pred rokom 2035. Avšak nemyslíme si, že zvýšenie dane na klasické autá je správne riešenie. **Štúdia taktiež odhalila, že momentálne kupujú elektromobily predovšetkým bonitnejšie skupiny ľudí (v Holandsku 66 %, v Nemecku 29 %, v UK len 13,4 %)**. Skôr by sme teda uvítali zníženie cien elektromobilov rôznymi štátnymi dotáciami a dobudovaním nabíjacej siete do všetkých kútov Európy tak, aby bolo používanie elektrického auta prirodzené a nepredstavovalo pre svojho majiteľa žiadne obmedzenie.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.